“Uitzendbranche: goud met een zwart randje”

29-06-2016

Herken je dat? Soms beland je op een plek of in een gesprek, waarvan je al na één minuut weet: dit wil ik graag delen! Dit is er zo één. Een tijdje geleden nam ik deel aan een bijeenkomst voor communicatie medewerkers in de uitzendbranche. Georganiseerd door de ABU, de branchevereniging voor uitzendondernemingen. Aan het woord was Jurriën Koops, directeur van de ABU. Hij noemde de uitzendbranche een prachtige branche. Een gouden branche. Maar wel eentje met een zwart randje.

De uitzendbranche: het is bijna al wat goud dat blinkt! Waarom? Nou, de uitzendbranche:
* maakt werk mogelijk;
* organiseert flexibiliteit voor bedrijven;
* maakt groei mogelijk;
* zorgt voor transitie: “van-de-ene-naar-de-andere-baan”
* biedt perspectief aan mensen en
* helpt de arbeidsmarkt versterken.
Dat is inderdaad een mooie lijst. Maar waardoor ontstaat dat zwarte randje, dat ik niet zie? Jurriën was duidelijk: “Het zwarte randje in de uitzendbranche wordt veroorzaakt door malafiditeit”.

Het zwarte randje
Dat is natuurlijk een onderwerp dat iedere branche liever zo ver mogelijk mijdt. Dat is logisch. De ABU doet dat wel slim: die maakt de zwarte kant van uitzendwerk gewoon bespreekbaar. Een voorbeeld? De onaangename discussies die bestaat over het te werk stellen van Polen. Echte versus ‘on-echte’ banen. Of zoals hij mooi zei: “Fout versus ondeugend.” Deze praktijken vormen het zwarte randje. Ofwel de ‘rafelranden’ van de branche. En daar is de ABU natuurlijk niet van en voor.

Focus op het goud

En wij ook niet. Net als de ABU concentreren we ons liever op de gouden rol die we als uitzendbureau mogen en kunnen vervullen. Want gouden kansen bestaan er genoeg als we kijken naar onze prachtige klanten, kandidaten en prospects. Door de hectiek en dagelijkse gang van zaken, staan we daar niet altijd bij stil. Maar nu even wel en dat is best eens fijn!

Naar het overzicht

« Terug
×