Peter Paul Geraeds: enthousiasme, creativiteit en andere mensen willen helpen

09-10-2020

Werken bij een poppodium zit er tijdens de coronacrisis helaas even niet in. Zalen als Doornroosje, TivoliVredenburg en Paradiso – om er maar een paar te noemen – moeten verplicht hun deuren gesloten houden. In deze nieuwe reeks portretinterviews ga ik op zoek naar de mensen achter het poppodium Doornroosje, met dit keer in de hoofdrol: Peter Paul Geraeds, eigenaar van PP personeelsdiensten.

Het is een warme, broeierige ochtend als om 11.45 de bel gaat bij PP personeelsdiensten te Nijmegen. De deur wordt opengedaan door eigenaar Peter Paul Geraeds, die met zijn vrolijke lach gelijk de aandacht op zich vestigt. Peter Paul is niet bepaald van het ‘jasje dasje’ statuur, maar draagt een simpele grijze spijkerbroek, een lichtblauw overhemd (waar de mouwen van opgestroopt zijn tot zijn ellebogen) en beige schoenen met een hak. Peter Pauls riem kan zelfs nog het beste als ‘Rock-’n-roll’ worden omschreven, dankzij zijn slangenleren uiterlijk.

“Het betrekken van mensen bij mijn onderneming vind ik enorm belangrijk”

Personeelsdiensten

“Jeetje, 17?!” zegt Peter Paul bescheiden als het aantal vragen wat aan hem gesteld gaat worden duidelijk wordt. “Het uitzendbureau PP begon in 2005 vanuit mijn eigen huis met een laptop” vertelt Peter Paul. “De uitzendsector had op dat moment een hele slechte naam; van mensen die je geld uitbetalen als dat nodig is, maar waar je verder niks meer van hoort. Het doel wat ik voor ogen had toen ik begon met PP personeelsdiensten, was een bepaalde filosofie waar ik nu nog steeds achter sta; vrijheid om te doen wat ik wil en daarnaast mensen helpen en ze blij kunnen maken. Omzet is nooit het doel op zichzelf geweest, ik vind het ondernemen en mensen ergens bij betrekken veel belangrijker.”

Intercedent

In 1998 rolde Peter Paul na verschillende baantjes in het Intercedent vak bij Tempo Team. “Na mijn studie – wat tegenwoordig facility management heet – heb ik verschillende baantjes gehad. Zo heb ik bijvoorbeeld zelfs nog bij de Efteling gewerkt als acteur. Ook toen weer met de filosofie om andere mensen blij te kunnen maken,” glundert Peter Paul terwijl de geur van zijn koffie de witte ontvangstruimte vult. Hij schuurt even met zijn voeten over de vloerbedekking, als hij verder gaat. “Ik haalde bij Tempo Team ook veel voldoening uit mijn werk. Daar kon ik mensen op een heel andere manier blij maken, maar het nadeel was dat ik geen eigen vrijheid had. Daarom ben ik toen uiteindelijk (na een korte tijd bij uitzendbureau Bellevue in Renkum, red) in 2005 Peter Pauls personeelsdiensten gestart, zodat ik mijn eigen koers kon varen.”

“Ik werd zo overmand door emoties dat ik er van moest huilen”

Muziek

Muziek is voor de in Dussen opgegroeide Peter Paul altijd een enorme uitlaatklep geweest. De payrolling regelen voor het Nijmeegse poppodium Doornroosje was voor Peter Paul dan ook een fijne binnenkomer; “Ik heb altijd het liefst voor bedrijven gekozen om mee samen te werken, waar ik zelf ook affiniteit mee heb. Doornroosje is er daar absoluut één van, want muziek is echt altijd een uitlaatklep voor me geweest,” glundert Peter Paul. Namen als Metallica, Radiohead, Screeming Trees en Uriah Heep passeren de revue en bij iedere band gooit Peter Paul zijn handen in de lucht alsof hij zelf weer een concert staat. “Ik weet nog goed dat ik een band zag op Down The Rabbit Hole die me helemaal omver blies. Het was eigenlijk gewoon een bak tering-herrie, maar ik werd zo overmand door emoties dat ik er door moest huilen.”

“Goedkomen doet het altijd”

Doornroosje

Dankzij de corona-crisis heeft Peter Paul ook zeker wat voor kiezen gekregen. “Wij moeten onze boterham verdienen door het werven van mensen, wat nu natuurlijk een stuk lastiger is dan voorheen. Daarnaast moeten wij ook de werknemers van Doornroosje met een urengarantie doorbetalen, wat best lastig is aangezien wij geen NOW2-regeling hebben gekregen – daar groeit het uitzendbureau nu te veel voor, red. Als zoiets gebeurt vertrouw ik altijd maar op mijn creativiteit,” lacht Peter Paul, die best weet dat hij in een lastige situatie zit.

Flexibiliteit en positiviteit zijn de zaken die Peter Paul ook door deze situatie heen slaan. Van de 100 werknemers bij Doornroosje, betaalt hij er 60 door. De andere 40 kunnen altijd bij hem aankloppen zodat hij wellicht iets voor ze kan betekenen. Dat is ook de reden dat ik – Jeffrey Hage – nu deze artikelen kan schrijven. Omdat Peter Paul mij de kans gaf om iets te doen wat ik kan, namelijk teksten schrijven. Peter Paul blijft zelf ook positief; “Wij komen er wel uit. Ik blijf wel betrokken bij Doornroosje, maar ik weet verder niet hoe het gaat lopen. Maar om ook mijn toekomst veilig te stellen zal ik creatief moeten zijn in het vinden naar een oplossing. Maar goedkomen doet het altijd.”

“De Shared Service gedachte hier laten werken zou een droom zijn die uitkomt”

Hoe nu verder?

De toekomst is voor Peter Paul nog een onzekere tijd. “Ik weet niet hoe het met ‘Roosje’ verder zal gaan. Ik ben nu wel bezig om de Shared Service gedachte verder uit te bouwen, waarbij ik wil proberen om bedrijven in de omgeving meer samen te laten werken. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld best personeel uitwisselen als het ene bedrijf het wat rustiger heeft dan het andere. Dat is iets wat ik graag altijd heb willen doen, maar tot op heden nog niet uit heb kunnen voeren. Maar die Shared Service gedachte hier in de omgeving laten werken zou voor mij een droom zijn die uitkomt,” glundert Peter Paul terwijl hij zijn koffiemok pakt en op staat. We lopen samen naar de uitgang van zijn kantoor en we praten buiten nog wat na als hij zegt: “Hey, pas je wel op met die fiets. Straks val je nog met dat stuk tape aan je bagagedrager!” Ik moet lachen. Niet alleen mensen blij maken, maar ook veiligheid van anderen gaat Peter Paul duidelijk aan het hart.

 

Jeffrey Hage

Journalist, muziek- en festivalliefhebber pur sang. Barmedewerker bij Doornroosje in de weekenden. Scherpe interviewer en reportage-afnemer op de doordeweekse dagen.

 

Jeffrey Hage
De Ruyterstraat 207
6512 GD Nijmegen
Mail: jeffreyhage@outlook.com
Site: https://www.interlacemedia.net
Mob: + 31 6 55 79 39 31  

« Terug
×