- Verhalen
- “Als je wilt dat er iets verandert, moet je het zelf doen!”
- Home
- De Standaard
- Verhalen
- “Als je wilt dat er iets verandert, moet je het zelf doen!”
- Home
- De Standaard
- Verhalen
- “Als je wilt dat er iets verandert, moet je het zelf doen!”
“Als je wilt dat er iets verandert, moet je het zelf doen!”
“Als je wilt dat er iets verandert, moet je het zelf doen.” Eén uitspraak, die twee heren op het lijf is geschreven: Wim Beerkens – domeinteamleider mens en natuur op het voorgezet onderwijs binnen de Nijmeegse Scholen Gemeenschap (NSG) en Peter Paul Geraeds – eigenaar van PP personeelsdiensten. Wat er gebeurt als de twee heren bij elkaar zitten? Een prachtig gesprek over anders durven denken, kansen zien, pakken en uitvoeren.
- 30-06-2021
- Verhalen
De zon schijnt. Zowel binnen als buiten is het vrolijk druk met scholieren. “Zoals je merkt is school een dynamische omgeving. Niet alleen door de aanwezigheid van al deze leerlingen, ook door de ontwikkelingen op onderwijsvlak. Het gaat hard”, vertelt Wim als hij naar zijn kamer loopt.
Ondernemend onderwijs
Daarmee doelt hij de ontwikkeling in het lesgeven met devices als ipads, e-books en digiborden, maar ook het op maat aanbieden van onderwijs. Wim: “Het onderwijs is vol in ontwikkeling, maar op sommige vlakken staan we een beetje stil. Enerzijds ligt onze focus op het geven van goed onderwijs, moeten we voldoen aan de urennorm en helpen we zoveel mogelijk scholieren aan hun diploma. Anderzijds proberen we als school een link te leggen tussen creatief out-of-the box denken en probleemoplossend bezig zijn. We vinden het namelijk nét zo belangrijk leerlingen kennis en vaardigheden bij te brengen waar ze de rest van hun leven iets aan hebben.
Peter Paul herkent deze tegenstrijdigheid ook in de praktijk. Peter Paul: “Grappig dat je dit op school zo ervaart. Eigenlijk is het in de praktijk niet veel anders. Iedereen wil vooruit, maar als we zelf niets ondernemen, staan we hartstikke stil. Bijvoorbeeld op het vlak jongeren en techniek. Er wordt steeds meer geroepen dat jongeren voor techniek moeten kiezen om de instroom en doorstroom te bevorderen. Ondertussen lijkt het alsof er in Nijmegen niet veel structureels gebeurt. Daar kan ik niet tegen, dus pak ik de handschoen zelf op. Ik laat zien dat je met een kleine club als PP personeelsdiensten veel kunt bereiken, als je er de schouders maar onderzet. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van de Night of the Nerds of de Dag van de Techniek die eraan komt in september.”
Durf te kiezen
Wim: “Of het nu onderwijs of ondernemen is, je moet anders durven denken en de kansen pakken die ontstaan. Uiteraard gaan we als NSG met de tijd mee. Liever nog, lopen we op de tijd vooruit. Helaas gaat dat niet op verschillende fronten tegelijk. Als school moet je keuzes maken. We kiezen bijvoorbeeld heel bewust voor een specialisme. We bieden cultuuronderwijs en een hele goede bèta-opleiding. Daarnaast werken we samen met het pre-University college en volgend jaar starten we met modulair onderwijs voor Informatica. Dat is echt heel mooi. We bieden scholieren een volledig informatica pakket van 12 modules. Leerlingen kiezen vervolgens zelf of ze alle modules volgen of een paar specifieke onderwerpen als het zelf bouwen van een website of gewoon keihard programmeren. Het mooie van deze modules is dat ze dwars door alle jaarlagen en leeftijden heen gaan.”
Peter Paul: “Dat is goed om te horen. Ik wist niet dat er ruimte is voor eigen initiatief van een school in het aanbieden van onderwijs. Het is verder van mijn bed show dan ik dacht. Ik vind het erg leuk, maar ook goed, om daar beter inzicht in te krijgen. Helemaal met het oog om jongeren meer bij techniek te betrekken. Werken jullie bijvoorbeeld samen met het bedrijfsleven?”
Rol van ouders
Wim: “Ja, ik vind het namelijk heel belangrijk dat we als school naar buiten kijken: wat gebeurt er in het werkveld waar onze leerlingen over een paar jaar terechtkomen. Onze school is niet voor niets een Jet-Netschool. Daarnaast zit er veel potentieel bij de ouders van onze leerlingen. Het lijkt me geweldig als zij meer bij school betrokken worden bijvoorbeeld door te vertellen wat hun beroep inhoudt.”
Peter Paul: “En niet alleen daarom. Ouders spelen de grootste rol in de studiekeuze van hun kinderen.” Wim: “Klopt. De NSG heeft een grote bèta hoek. 70% van de VWO-leerlingen kiest voor een natuur-profiel. Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af welke rol ouders in deze keuze spelen.”Peter Paul: 70% is verrassend hoog. Ik weet dat een HTS in de buurt zich volledig focust op het aantrekken van zo veel mogelijk HAVO-scholieren. Dat vergt een nieuwe aanpak en lijkt niet mee te vallen. Het is een beetje de wet van de remmende voorsprong in het onderwijs.”
Wim: “Knikt wederom instemmend. Het is een kwestie van continu met nieuwe ideeën blijven komen, aan veel verschillende touwtjes blijven trekken waardoor we ons onderwijs zo goed en op maat mogelijk aan alle leerlingen kunnen aanbieden. Uiteindelijk zal de focus steeds meer liggen op de competenties van de leerlingen. Maar weet je wat het is? Weet je waar wordt geleerd? Daar waar plezier en nieuwsgierigheid elkaar ontmoeten! En daar willen wij als NSG, mogelijk samen met het bedrijfsleven, hard aan werken!”